Friday, October 22, 2010

Lifeboat : Type of Lifeboat

So..sebelum nie aku da citer pasal origin Lifeboat iaitu bermula dari kisah Titanic yang belayar dengan kapasiti muatan yang tak mencukupi tuk sema orang onboard(di atas kapal)..menyebab kan ramai nyawa terkorban bila kapal tenggelam tapi Lifeboat tak cukup..bagaimana regulation baru dicipta under SOLAS(Safety Of Life At Sea) dan bagaimana US Navy menghasil kan Lifeboat jenis kayu Balsa yang tak tenggelam walaupun bocor..sehingga lah kepada terhasil nya regulation2 baru sekarang..
ini kali aku mau celita pasal Jenis2 Lifeboat lak k..

Secara ringkas,Lifeboat terbahagi kepada beberapa kategori iaitu :

  1. Open type lifeboat
  2. Partially open type
  3. Closed Type
  4. Self-righting
  5. Fire Protected
Open Type Lifeboat
open type
lifeboat jenis ini tiada kanopi atau cover yang fix atau tetap sebaliknya ia akan menggunakan kanopi yang boleh lipat dan tiang sokongan yang boleh tanggal..then kanopi & tiang ini akan disimpan di dalam watertight locker..




Partially Enclosed
partially enclosed
untuk kenal lifeboat jenis ini pulak, kita boleh tgk dari binaan nya dimana boat nie akan dibekalkan dgn cover yang sememang nya fix yang menutupi sekurang2 nya 20% dari panjang lifeboat,dan juga datang dgn foldable kanopi..bateri dijual berasingan (iklan kete hot wheel)


Totally Enclosed Type Lifeboat
totally enclosed
lifeboat jenis nie adalah bertutup sepenuh nya tapi masih mampu tuk krew mendayung bila emergency..kalau korang pasan,lifeboat jenis nie akan digunakan untuk kapal2 dimana lifeboatnya guna free launching method...


Self-righting 

lifeboat jenis ini adalah stabil (atas bawah) dan mampu kembali kepada keadaan nya kalu terbalik..dibekalkan dengan safety belt untuk semua krew..engine dye pon mampu terus hidup walaupun boat terbalik ataupun untuk sesetengah option,bila kapal terbalek engine nyer akan mati dan mampu dihidupkan semula bila boat kembali stabil..

Fire Protected
fire protected
dibekal kan dengan pipeline yang akan mengepam air laut kepada Water Sraying System(boleh on~off ikut keperluan) untuk mengelakkan lifeboat mengalami bahaya dari kebakaran..pam juga akan automatic hidup sendiri bila boat masuk ke dalam air...macam kat dalam gambar tue...


camtue lar ringkas dye jenis2 lifeboat dan dari sini gak wujud2 lifeboat2 combine daripada prinsip2 diatas..camnie lar IMO (International Marine Organisation) mem'protect' krew2 kapal dari bahaya bila perlu meninggal kan kapal (Abandon ship) ..next time kalu aku rajen aku citer pasal launching prosedur dye lak..mari tidur skang..zzZZZ

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...